نکات تربیتی از دبستان روستا
نوشته شده توسط : دوستان

بسم الله الرحمن الرحیم

 

نکات تربیتی کودکان ونوجوانان

 1-اگر بیش از حد ،سرعت فراگیری را در فرزندانمان تقویت کنیم، امکان باروری و تحکیم مفاهیم را در مراحل بعدی کاهش خواهد داد. سرعت اولیه و تشدید آهنگ رشد ، منجر به تأخیر قابل ملاحظه ای در مراحل بعدی می شود.یعنی زودتر از نیاز به آموزش آن ها نپردازیم.

2-هرگز عیب فرزندتان را در رفتارها ، بزرگتر از آنچه هست جلوه ندهید و هرگز عیب هایش را نزد دیگران بازگو نکنید. بلکه به ذکر کارهای خوبشان بپردازیم.

3-از مقایسه فرزندانمان بپرهیزیم زیر میزان درک وفهم هر کس در هر سنی که باشد متفاوت است،در مقایسه بین فرزندان، کودکی که امتیاز نمی آورد دچار احساس خود کم بینی می شود و اعتمادش را نسبت به پدر و مادر از دست می دهد.

4-برای اینکه بچه هایمان راست گو،درست کار،با اخلاق ،ودرکل فرد صالحی باشند باید رفتارهای خودمان در خانه را اصلاح کنیم.تا الگوی مناسبی برای فرزندانمان باشیم .مثلا با دروغ وترس های به گمان خودمان کوچک فرزندانمان را به کارهایی که باید انجام دهند مجبور نکنیم .نمونه آن این است که اگر فرزندمان برای رفتن به مدرسه چانه زنی می کند خیلی راحت به او بگوییم که می دانم که دلت می خواهد بیشتر بخوابی وصبح زود بلند نشوی آخه منم اینجوری ام دلم میخواد تا دیر وقت بخوابم ولی چون باید برم سرکار مجبورم زود بلند شوم .

5- بازی ترکاندن باد کنک برای رفع عقده ها و رهایی از خجالتی بودن مفید است . به کودک می فهماند که بزرگترین چیزها              ( مشکلات ) هم به دستان تو می ترکد ! می فهماند که عقده هایت را بترکان .

6-سریع همه چیز رو برای فرزندانتان فراهم نکنید.اگر هر بار تقاضای خواستن چیزی را کردن وما آن ها را فراهم کنیم باعث    می شود همیشه تنبل ،خوش گذران ،و ول خرج بار بیایند وحساب دخل وخرج زندگی از دستشان بیرون برود.بلکه خیلی واقع بینانه به او بگوییم که مثلا این ماه نمی شود چون لاستیک برای ماشین خریدم یا هم برای آشپزخانه اجاق خریدیم.وبا این گفته ها آن ها را صبور وقانع بار بیاوریم واز کودکی سرد وگرم زندگی را به آن ها بیاموزییم. کودکان باید با رنج ها و مشکلات طبیعی زندگی آشنا شوند تا افرادی شکننده، رفاه زده و پر توقع بار نیایند.

7-والدین عزیز ماهواره،موبایل،آی پد وحتی تلویزیون از بهترین وبه روز ترین وسایل ارتباطی هستند ونیاز به آن ها برای خانواده ها ضروری است امّا قبل از خرید آن ها ابتدا باید فرهنگ درست استفاده کردن  رابرای خودمان وفرزندانمان توجیه کنیم سپس به  استفاده از آن ها بپردازیم.مثلا اگر برای فرزندمان موبایل            می گیریم اجازه نصب هر برنامه ای را به او ندهیم وتلفنش را کنترل نامحسوس کنیم .یا اگر رایانه می خریم آن را در هال یا پذیرایی بگذاریم تا فکر سوء استفاده از آن ها حتی به ذهن فرزندانتان خطور نکند.

8-به فرزندانمان بها وشخصیت بدهیم .مثلا در انجام بعضی کارها یا مسائل با آن ها مشورت کنیم.ولی اینگونه نباشد که در این کار افراط کنیم که منجر شود بچه هایمان لوس وننر ،خود بین ومتکبّر بار بیایند.

9-کم کردن اسم فرزندان: با بیان شیوه درست نام فرزندانمان را ادا کنیم وبه آن ها بیاموزیم که تلفظ درست نام دوستان وهمشهریان باعث  می شود اوّل خدا وبعد رسول خدا از ما راضی شوند.چون اکثر نام های فرزندانمان از نام پیامبران وصالحان گرفته               می شود.پس با ادای درست آن ها ثوابی برای آینده وآخرت خود جمع کرده وخوشحال باشیم که دیگران نیز نام فرزندمان را درست اداکنند.

 





:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 10 بهمن 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: